Handig met cijfers? Nou en of! Goed in het ordenen van de administratie? Check! Sterk in het stimuleren van mensen in hun financiële zelfredzaamheid? Zeker weten!

Inzicht en overzicht in je financiële administratie

Arie en Rina zijn beide vrijwilliger bij Humanitas Thuisadministratie Walcheren. Deze organisatie heeft een team van vrijwilligers die bij mensen thuis helpt hun financiële administratie in te richten en te onderhouden. Door het ontbreken van financieel overzicht kunnen betalingsachterstanden ongemerkt risicovolle schulden worden. 

Arie is al ruim twaalf jaar vrijwilliger, Rina sinds een half jaar en beiden zeer bevlogen. Arie: “Toen ik werd afgekeurd, zocht ik naar een zinvolle tijdsbesteding. Ik vond het altijd al leuk om met cijfers te werken en ben hier zodoende ingerold.” Rina zocht iets dat bij haar past én een mogelijkheid om werkervaring op te doen. Dat vond ze bij Humanitas Thuisadministratie Walcheren.

Ik snap mijn brieven niet
Arie en Rina vertellen me meer over het soort vragen die ze krijgen: “Voorbeelden van vragen die we krijgen zijn: mijn administratie is niet op orde, ik snap mijn brieven niet, wat staat hier, ik kan dit niet betalen en hoe los ik dat op? Ook zijn er mensen die zóveel hebben meegemaakt, dat ze het overzicht kwijt zijn. Het gevolg daarvan kunnen schulden zijn of een betalingsachterstand. Sommige mensen hebben moeite met begrijpend lezen of dat er tegenwoordig zoveel digitaal geregeld wordt. Daar kunnen wij dan een stukje ondersteuning bij bieden.”

Overzicht en inzicht
Hoe die hulp er dan precies uit ziet? “Als het een beginnende klant is, begin je met te kijken hoe de administratie eruit ziet. Daarna ga je de administratie ordenen. Vaak hebben mensen gewoon alles los liggen, niks in mappen, ook niet op volgorde. Wat kan helpen is een overzicht maken van wat mensen binnen krijgen en wat ze uitgeven, zodat ze inzicht krijgen in hun financiën en zodat ze ook keuzes kunnen maken; wat vind ik wel belangrijk en wat vind ik niet belangrijk? Je kunt geld maar één keer uitgeven. Vervolgens ga je kijken wat je eventueel nog meer kunt doen dan alleen de administratie op orde brengen. Je meld ze bijvoorbeeld aan bij de Voedselbank. Of als er iets kapot gaat bij iemand en er niet direct geld is voor iets nieuws, ga je bekijken welke mogelijkheden hier voor zijn. Bijvoorbeeld bijzondere bijstand of via een kringloopwinkel of aanbieder van rommelmarkten.” 

Samenwerking tussen hulpvrager en hulpbieder
Rina en Arie benadrukken ook de visie van Humanitas Thuisadministratie: “Het is altijd een samenwerking tussen de hulpvrager en de hulpbieder. We werken niet vóór iemand, maar we werken mét iemand. Wij gaan dus niks overnemen, ze zijn zelf verantwoordelijk. We adviseren wel, maar mensen zullen zelf een oplossing moeten vinden. Soms lukt het en soms lukt het ook niet.”

Stukje rust creëren
Arie ondersteunt zowel mensen thuis als mensen die in de gevangenis zitten. Hij vertelt: “In de gevangenis zijn mensen altijd heel erg blij als ze het overzicht hebben van hun schulden. Dat ze rust hebben, weten waar ze aan toe zijn. Mensen weten wel dat ze schulden hebben, maar vaak niet hoe hoog de schuld is en waar ze de schuld hebben. Het gevoel hebben dat je er niks meer mee kan, dat geeft heel veel onrust en druk bij mensen. Dat stukje rust creëren bij mensen in hun hoofd, daar zijn mensen vaak heel erg dankbaar voor.”

Voldoening
Over waarom ze dit vrijwilligerswerk doen en wat het hen brengt, zijn Arie en Rina heel duidelijk. Rina: “Mensen zijn je altijd heel dankbaar. Ze zijn blij dat je komt, dat er iemand is die hen kan helpen. Het geeft me ook een goed gevoel, om iets terug te kunnen geven aan de maatschappij. En het is heel mooi dat je het vertrouwen kunt winnen van mensen.”
 Arie: “Het geeft voldoening om mensen verder te helpen, zeker als je ziet dat mensen in een betere situatie komen dan ze eerst zaten. Het is altijd kicken als dingen lukken, ook al is het wel eens lastig en moeilijk. Wat ik ook erg leuk vind is dat mensen leren en het na een tijd zelf kunnen. Mensen kijken echt uit naar je komst. Je praat niet alleen over financiën, je praat ook over hele andere dingen, dagelijks leven. Dus het is ook een stukje sociaal contact.”


Het zit 'm in de kleine dingen
Wat je in huis moet hebben als je vrijwilliger wil worden bij Humanitas Thuisadministratie? “Je hebt echt geen financiële opleiding nodig. Iemand die zijn eigen administratie goed op orde heeft, die zelf inzicht heeft in wat erin komt en eruit gaat en in staat is om de posten te groeperen en ordenen heeft voldoende vaardigheden om aan de slag te kunnen. Natuurlijk moet je het ook leuk vinden om anderen te helpen. Dat zit ‘m niet in moeilijke, grote dingen, maar vaak juist in kleine dingen. Aandacht geven, een luisterend oor bieden en ruimte geven om tegen je aan te praten.”

Rina en Arie sluiten mooi af: “We doen het gewoon heel graag en vinden het fijn om wat voor iemand te kunnen betekenen.”

We zoeken ook financieel onderlegde maatjes die het leuk vinden om een spreek(inloop)uur te draaien in de Zeeuwse Bibliotheek op Walcheren. 

Enthousiast geworden? 
Wil je meer weten over Humanitas Thuisadministratie Walcheren? Neem dan contact op met Peter Veen MSM, projectcoördinator Thuisadministratie Walcheren/Get a Grip Humanitas. Telefoonnummer: 06-57643906, e-mailadres: p.veen@humanitas.nl of via www.humanitas.nl/zeeland